Romanian Fashion Week 2010 – recenzii personale

Octavian Coifan

„Alina Ene apeleaza la materialele reactive la lumina UV si materiale autoluminante iar tinutele ei ar putea sta la loc de cinste la Colette Paris unde recent erau expuse niste tinute cu imprimeuri optice viu colorate similare in croi. La acest interesant experiment as putea adauga o noua tehnologie care va revolutiona viitorul apropiat – tricourile impregnate cu o cerneala speciala care le transforma in acumulatori de energie pentru reincarcarea prin inductie a mobilelor sau ipod-urilor.
Dincolo insa de acest aflux de inspiratie tehnologica (uneori cu aparenta unui rezumat de referat stiintific in comunicatul de presa foarte impersonal) tinutele imaginate de Alina Ene sunt sensibile si feminine. Câteva solutii interesante de croi ne aduc intr-o zona mai departe de „costumul concept / experiment” si mai aproape de vestimentatie.
In comunicatul de presa Alina Ene se intituleaza „conceptual designer”. Eu prefer totusi designerii care transforma un concept in obiect iar ideea in Moda, purtata de o intreaga generatie.”

Adina Necula ptr Hotcity.ro despre a doua zi Romania Fashion Week 2010, nominalizandu-ma si printre cele mai bune colectii de debut la Romanian Fashion Week

„Alina a lucrat foarte mult timp la colectia de debut pe care a prezentat-o la Iasi si a investit enorm din toate punctele de vedere in materializarea unui concept nou in Romania. Si tocmai pentru ca Alina a ales sa marseze pe un teren virgin si sa nu se conformeze unei sigurante aparente, demersul sau trebuie si mai mult apreciat si luat in considerare.

Tanarul designer percepe moda intr-o relatie foarte speciala cu tehnologia. O relatie care functioneaza in ambele sensuri si careia Alina a stiut cum sa ii confere contur si forta de expresie. Conceptul nu este singular si in nici un caz primul de acest gen, daca este sa ne gandim la referintele cufundate in navitatea anilor ’50 sau la formele perfecte si riguros modelate ale inceputului anilor ’60. Iar ca sa ne apropiem mai mult de prezent, amintiti-va de initiativa Philips si introducerea tehnologiei LED in tesaturi (o explozie vizuala integrata in conceptul Lumalive) sau de activarea prin intermediul sunetului a LED-urilor prezente pe rochii sau pe piese de lenjerie (cercetarea condusa de Heidi Kumao).

O cromatica invaluita in tonuri distincte, a caror simplitate permite dezvoltarea de asocieri inedite si de modalitati noi de a purta vesmantul. Materialele denota o reactivitate la lumina UV, sunt autoluminante iar imprimeurile digitale capata noi valente in contextul unor efecte realizate cu ajutorul LED-urilor si a fibrei optice. Dincolo de toate aceste aspecte, piesele vestimentare imaginate de Alina Ene raman intr-o zona functionala, sensibila si plina de substanta.”

RomanianFashion Bloggers

„Colectia de debut a Alinei traseaza o noua directie posibila in moda romaneasca: intruchiparea conceptului de techno-fashion. Mai exact, hainele devin o interfata cu care purtatoarea se infastiseaza lumii, iar conturul tinutei in intuneric serveste drept suport pentru materialele autoluminante si reactive la lumina UV care sunt folosite. Vizualizarea colectiei de debut a Alinei Ene a fost cu siguranta, o experienta vizuala aparte.”

Alomoda.ro

„Debutul serii a 2-a de festival este Alina Ene – o colectie care se foloseste de tehnologia luminescenta pentru a ne arata ca hainele pot reactiona la mediul inconjurator daca se creeaza conditiile necesare. Respectiv daca sunt aprinse lampile UV si daca esti suficient de aproape de podium. Sursa de inspiratie a colectiei este principiile energetismului lansate de Wilhelm Ostwald. Unele din materialele folosite au fost reactive la lumina UV, altele au fost autoluminante. Ca sa fie o experienta completa, Alina Ene a inclus LED-uri si fibra optica. Imprimeul digital de pe rochiile de matase din final reproduce fotografiile de light painting ale lui Dan-Andrei Paraschiv – un demers comun de promovare a conceptului de light techno-fashion. Ii doresc Alinei Ene mult succes si sper sa investigheze in continuare zona asta noua pentru moda romaneasca.”

Agentia de Presa Mondena

„Alina Ene – debut de senzatie la Iasi. Primul designer care promoveaza conceptul de light-techno-fashion, bazat pe materiale tehnologice inteligente, a marcat un debut de senzatie pe scena Romanian Fashion Week. Alina Ene este un nume despre care se va vorbi cu siguranta de acum inainte. Ea mizeaza pe inovatie si show original odata cu colectia Light Wear.

Light Wear, colectia de debut a Alinei Ene, a fost cea mai inedita prezenta artistica din cadrul Romanian Fashion Week 2010. O adevarata pioniera in domeniul modei, Alina Ene este primul designer care promoveaza in creatiile sale conceptul de light tehcno-fashion, concept care are in spate o serie de cercetari si colaborari interdisciplinare. Colectia se remarca insa nu numai la nivelul inovatiei tehnologice, ci si la nivelul solutiilor creative adoptate de tanarul designer.”

O critica constructiva/distructiva gasiti in nr. iul-aug al revistei The One, in care paradigma Alina Ene/Tatiana Strimbovschi este folosita pentru a ilustra paradigma Moda UNA Bucuresti/Moda UNA Cluj. Imi asum aspectele negative ale colectiei si voi tine cont de criticile aduse, dar nu accept ca exemplul meu personal sa fie folosit intr-o cruciada impotriva sectiei de moda de la Bucuresti, uitandu-se a se mentiona ca si nume precum Andreea Musat, Irina Marinescu, Lena Criveanu (considerate pozitive inclusiv de autorul articolului), la care se adauga Vika Gorencu, Diana Nita, Corina Vladescu, Andreea Badala sunt absolvente ale aceleiasi institutii.

Personal sunt de acord cu Octavian Coifan care, intr-o Analiza critica a Romanian Fashion Week afirma ca „debuturile au fost onorabile insa nu stralucite (fara vreo conotatie negativa)”. Una dintre putinele voci, si dintre cele mai sincere, care au valoare cand vine vorba de critica, Alin Galatescu afirma, nu atat de pozitiv: Avem si niste nume noi, Tatiana Strambovschi in prima seara si, eventual, Alina Ene in cea de-a doua seara. Debuturile au fost relative, dar nu neaparat bune.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com